Jak działa płyn chłodniczy, jakie są jego rodzaje i który najlepiej wybrać?

Płyn chłodniczy należy do najważniejszych cieczy eksploatacyjnych w każdym pojeździe mechanicznym. Jego rola polega na zapewnieniu prawidłowej pracy układu chłodzenia, który z kolei chroni silnik przed korozją i przegrzaniem. Obecnie na naszym rynku można spotkać różnego rodzaju płyny chłodnicze, różniące się między sobą komponentami. Jak działa ten płyn i co wziąć pod uwagę podczas jego zakupu?

Rola płynu chłodniczego

Płyn chłodniczy ma bardzo duży wpływ na sprawną pracę całego układu chłodzenia w pojazdach samochodowych. Do jego zadań należy odbieranie energii cieplnej z silnika i odprowadzanie jej w procesie spalania do chłodnicy. Dzięki wytwarzaniu powłoki w przewodach chłodniczych płyn ten zapobiega korozji oraz skutecznie je chroni przed osadzaniem się kamienia. Poza tym zabezpiecza jednostkę napędową przed wrzeniem, zamarzaniem i kawitacją, co ogranicza ryzyko pojawienia się wżerów kawitacyjnych. Dzięki temu, że skład płynu chłodniczego oparty jest na 50-procentowym glikolu etylowym lub propylenowym oraz innych dodatkach ciecz nie ulega zamarzaniu, co zapewnia sprawne działanie przez cały rok.

Rodzaje płynów chłodniczych

Obecnie w sprzedaży są dostępne różnego rodzaju płyny chłodnicze lub ich koncentraty. Do najpopularniejszych należą produkty typu HOAT, które bazują na krzemianach jak i kwasach organicznych. Odznaczają się one dużą efektywnością nawet do 5 lat. Przy tym mogą być stosowane do wszystkich rodzajów samochodów. Płyny chłodnicze OAT są oparte na bezkrzemianowych składnikach, które są wzbogacone kwasami organicznymi. Wytwarzają one cienką powłokę ochronną, która skutecznie działa przez okres około 5 lat. Zaleca się stosowanie jej do nowszych typów pojazdów samochodowych. W sprzedaży są również nieorganiczne płyny chłodnicze IAT, których podstawowym składnikiem są krzemiany. Do głównych zadań tego produktu należy ochrona przed korozją. Maksymalny czas eksploatacji wynosi około 2 lat.

Czym się kierować przy wyborze płynu chłodniczego?

Dobór właściwego płynu chłodniczego należy do niezmiernie istotnych spraw. Przy małym doświadczeniu może to stanowić spore wyzwanie. Jeśli chcemy wybrać odpowiedni produkt, trzeba pamiętać, że zawartość koncentratu powinna wynosić 30-70 procent. Jego przeznaczenie powinno być dostosowane do pracy w układach chłodniczych wyprodukowanych z mosiądzu, miedzi i aluminium. W sprzedażny najczęściej natkniemy się na produkty wyprodukowane w technologii IAT. Rozpoznamy je po niebieskiej lub zielonej barwie. Natomiast płyny w kolorze fioletowym, różowym, czerwonym lub pomarańczowym są przygotowane na podstawie metody OAT. Przed zakupem warto sprawdzić dane zapisane na opakowaniu, gdyż barwa płynu nie zawsze determinuje jego składniki. Musimy przy tym pamiętać, że dobry płyn chłodniczy będzie się cechował stopniem zamarzania wynoszącym przynajmniej -30 stopni Celsjusza. Natomiast jego temperatura wrzenia powinna być na poziomie 120 stopni.

Jak sprawdzić poziom płynu chłodniczego?

Sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego należy do bardzo prostych zadań. Wystarczy ustawić auto na równiej powierzchni i zajrzeć pod maskę, by zbadać poziom płynu w zbiorniku. Trzeba przy tym pamiętać, by podczas tego działania nie odkręcać nakrętki pojemnika. Poza tym musimy wiedzieć, że poziom płynu będzie się różnił przy silniku rozgrzanym i zimnym. Jeśli waha się między oznaczeniami „min” i „max”, to znaczy, że wszystko jest w porządku. Jeżeli poziom płynu jest bardzo niski, należy sprawdzić szczelność zbiornika. Zbyt wysoki stan może nas informować o zapowietrzeniu układu. Przyczyną zbyt niskiego lub wysokiego poziomu płynu chłodniczego może być również uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

Szukasz sklepu z płynami chłodniczymi? Odwiedź artbor.pl

Dodaj komentarz